Što nam znači Parenzana?


Stanovnik si gradića Oprtalj u unutrašnjosti Istre i kao većina stanovnika početkom 20. st. radiš u polju. Baviš se uzgojem povrća, maslina, voća i stoke. Ako želiš zaraditi ili razmijeniti svoje proizvode moraš ih dopremiti barem do Trsta koji je povezan s ostatkom svijeta. Ali to nije lak zadatak pošto je tvoje mjesto zabačeno i loše ili nikako povezano s većim gradovima. Vrijeme je Austro-Ugarske i do tebe dolazi vijest da kreće gradnja 123 km duge uskotračne pruge koja će povezivati Trst s Kanfanarom. Prolazit će kroz 33 mjesta na svom putu,a jedno od tih mjesta je i tvoj gradić!

Prvi je april 1902. godine i prvi vlak je krenuo iz Trsta. Ideš li ga dočekati ili se pitaš da li je to prvoaprilska šala? Da li si uzbuđen?  Što za tebe može značiti taj vlak? Hoćeš li iskoristiti priliku?

Da bi ti možda približila osjećaje i život jednog Istrijana s tog područja u periodu od 1902. do 1935. godine reći ću ti da je to bio period najvećeg procvata i period u kojem im je Parenzana omogućila razvoj trgovine, intenziviranje poljoprivrede i obrtništva. Mjesta su tada dobila škole, pošte, trgovine, uljare..

Dolaskom Italije na vlast, iz Rima 1935. godine dolazi nalog da se Parenzana zbog neisplativosti gasi. Malo nakon toga sve odlazi na javnu dražbu gdje se rasprodaje i prenamjenjuje. Mussolini uzima dio tračnica, ukrcava na brod i odvozi prema Etiopiji gdje započinje rat. Nije mu upalio plan jer se brod potopio. Zato ako ste dobri i dovoljno znatiželjni ronioci možda dijelove Parenzane pronađete negdje u Sredozemnom moru.

A mi ostali možemo proći Parenzanom biciklom ili hodajući. Povodom 100-tog rođendana pruge pokrenut je projekt revitalizacije Parenzane i projekt  “Parenzana – put zdravlja i prijateljstva” te je staza uređena, označena tablama, tuneli su osvijetljeni, a u Livadama je otvoren muzej Parenzane.

Ja sam imala odličnog vodiča koji mi je pokazao mali dio staze od mjesta Završje do mjesta Oprtalj. Po samoj Parenzani hodali smo 5 km, do nekadašnje stanice Oprtalj gdje se put razdvaja. Mi smo krenuli uzbrdo prema gradiću Oprtalj, koje je udaljeno 3 km od staze. Dalje se Prenzana spušta se u mjesto Livade.

Kako mi je vodič prenio, dio koji smo prošli je najbogatiji infrastrukturom, tunelima i vijaduktima, a i pogled na Motovun i dolinu Mirne je neprocjenjiv. Najduži tunel kojim smo prošli, Freski, dug je 146 m i sav je osvjetljen, tako da nema straha za prolaz.
Cijela Parenzana ima ukupno 9 tunela, 11 mostova i 6 vijadukata.

Osobno, voljela bi proći pješice cijelu Istarsku Parenzanu dugu 80 km kojoj je početna točka u Plovaniji. Tada bi mi cijela priča o ovoj željezničkoj pruzi i stanovnicima okolnih mjesta postala bliža. Kažu i da je ona nekad život značila, ja mislim da prošli je danas hodajući ili biciklirajući ona život i dalje može značiti.

Nadam se ako još niste da ćete uskoro imati priliku iskoristiti dobrobiti ove lijepe staze. Sretno!

Komentiraj

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš WordPress.com račun. Odjava /  Izmijeni )

Google photo

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Google račun. Odjava /  Izmijeni )

Twitter picture

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Twitter račun. Odjava /  Izmijeni )

Facebook slika

Ovaj komentar pišete koristeći vaš Facebook račun. Odjava /  Izmijeni )

Spajanje na %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.